4 Juillet 2020
Overtuigingen 5. Gedrag 3.Verder bevat de website enkele foto's van Annic Design.Het is niet toegestaan materialen van deze website zonder toestemming te vermenigvuldigen of te publiceren.Als er fricties tussen de niveaus zijn, ervaart de persoon een probleem.In het ui-model worden verschillende reflectieniveaus (?lagen?) onderscheiden: 1. Identiteit 6.Ook is reflectie essentieel voor zelfgestuurd leren van ervaringen.Om verdieping in betekenisgerichte reflectie te bevorderen, is het ui-model ontwikkeld. Betrokkenheid (of persoonlijke missie) 7.? Lees meer (pdf). Vaardigheden 4.Onderzoek heeft aangetoond dat dit leidt tot 3D-leren: leren dat d iepgaand is, d oorwerkt in gedrag en d uurzaam is. Omgeving 2.Veel scholen werken met de principes van kernreflectie en leren van binnenuit.Het is verwant aan het model van Bateson, dat echter nooit door Bateson gepubliceerd is, maar waarschijnlijk voor het eerst door Dilts. EN SAVOIR PLUS >>>
Image source: i.pinimg.com
29-38.VELON-Tijdschrift voor lerarenopleiders, 23(1), p
Vervolgens kan de vraag aan de orde komen hoe die kwaliteiten een volgende keer bewuster of vaker ingezet kunnen worden, ook in situaties die lastig zijn.Om goed te reflecteren is het nodig dat je als professional stilstaat bij wat er in jou omgaat.Het is een systeem waarbij je structureel en systematisch terug kunt kijken op het eigen handelen.Wil je echt de verdieping in, tot de kern van jezelf komen, dan moet je betekenisgericht reflecteren.Een veelgebruikt model is het spiraalmodel van de onderwijskundige Fred Korthagen.Zo ontstaat?een spiraal van ontwikkeling.Je komt daarbij steeds verder tot het binnenste van de ui.Gebruik dan een van de werkvormen bij Aan de slag met reflectie.Hiermee kun je diepgaand en stapsgewijs reflecteren op een bepaalde ervaring of handeling.De gedragsgerichte reflectie op je gedrag en de wisselwerking met de omgeving bevindt zich aan de buitenkant van de ui. Korthagen Reflectiemodel & Ui model.
567.56.341.99
Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.Reflecteren gaat veel verder dan evalueren. Hij gaat als volgt.Reflectie en intervisie kan dan als tooling worden ingezet.Het probleem is dat onderwijsdoelen met betrekking tot reflecteren in termen van studentengedrag ontbreken.Daarom is een taxonomie van reflecteren ontwikkeld naar analogie van de taxonomie van Bloom.Een belangrijk bijkomend effect is dat inzicht.Onder reflectie verstaat men het menselijk vermogen om gestructureerd terug te blikken op en na te denken over het eigen handelen als lesgever.Voor het realiseren van de doorgroeicompetentie is systematisch reflecteren op de beroepspraktijk een belangrijke vaardigheid. Reflecteren volgens Korthagen Xplained YouTube.
Laat je hieronder verrassen met een vraag uit bovenstaande lijst.Kies uit de lijst hieronder en neem er dan steeds twee per laag uit het ui-model van Korthagen zoals beschreven bij Wat is reflecteren
Je kunt zelf reflecteren op een situatie door jezelf vragen te stellen die aansluiten bij het zogenaamde ui-model van Korthagen
.
Reflectie is het terugkijken, bespiegelend overdenken en zoeken naar betekenis van wat je hebt gezien, ervaren, gedacht of gedaan en daar lering uit trekken. Om goed te reflecteren is het nodig dat je als professional stilstaat bij wat er in jou omgaat..